Hur påverkar förändringen mig? Får du inte svar på din fråga nedan är du välkommen att höra av dig till oss!
Om du abonnerar på endast TV-kanalerna kommer tjänsten kosta 159kr/månad. Om du även har internet beror priset på vilken hastighet du har på din internettjänst. Kontakta gärna oss för mer information.
Fram till lanseringen av det digitala utbudet den 1 april, är detta aktuell kanalplan:
Vi genomför denna förändring eftersom dagens TV-apparater behöver en digital signal för att leverera en optimal bildkvalitet. Den analoga signalen uppfyller inte kraven för en modern TV och resulterar således i en undermålig bildupplevelse. Med den digitala signalen får du en perfekt bild i HD-bildkvalitet på kanalerna som ingår i det nya grundutbudet. Dessutom slipper du växla mellan analoga och digitala kanallistor med din fjärrkontroll.
Navigera till inställningsmenyn på din TV och utför en ny kanalsökning över DVB-C-sändningssystemet (kabel). Om din TV är äldre och inte stöder detta sändningssystem, är du välkommen att kontakta Fastbit för ytterligare information. Om du är osäker på hur du genomför en kanalsökning, se efter i din bruksanvisning eller ta kontakt med den butik där du köpte din TV. Det finns även instruktionsfilmer kring kanalsökning för olika TV-fabrikat tillgängliga på www.sappa.se/digitalisering.
Nej, en digitalbox eller modul är inte nödvändig om din TV har stöd för sändningssystemet DVB-C. Om du däremot önskar att spela in program eller utöka ditt kanalutbud från Sappa, krävs en digitalbox eller modul. Besök www.sappa.se eller ring Sappa på 0774-444744 för ytterligare information.
Ja, det är fortsatt möjligt att köpa valfria kanaler från Sappa. Dessutom erbjuder Sappa en särskild kampanj på kanalpaketet "Sappa Fem" under en begränsad period från och med 2024-04-01. För ytterligare information, besök sappa.se eller ring Sappa på 0774-444 744.
Fastbit har ingen app med playtjänster, men om du väljer att beställa fler kanaler från Sappa kan du få tillgång till appen Sappa Play. Detta beror delvis på vilket kanalpaket du väljer att lägga till. För ytterligare information, besök www.sappa.se eller ring Sappa på 0774-444 744.
Från och med den 31 december 2024 kommer Sappa att avsluta tjänsten Sappa Villa. Vår digitala TV-tjänst kommer att ersätta Sappa Villa som basutbud. Det betyder att du redan nu har möjlighet att säga upp din tjänst hos Sappa och från den 1 april 2024 teckna grundtjänsten hos oss. Obs! Om du har tilläggstjänst hos Sappa utöver Sappa Villa behöver du beställa TV-tjänsten hos Fastbit före du säger upp Sappa Villa hos Sappa. Detta för att Sappa i sina system skall kunna se att du fortsatt skall abonnera på KabelTV och skall behöva säga ditt tilläggsutbud.
Sappa kommer även framöver att erbjuda support för din TV-tjänst. För supportfrågor kan du kontakta Sappa på telefonnummer 0774-444-744.
Din lokala installatör eller återförsäljare av hemelektronikprodukter kan hjälpa dig med kanalsökning. Observera att det kan tillkomma en avgift för hembesök och tjänster från installatören.
Ja, det är lokala utsändningar på SVT1 och TV4.
Det går bra att beställa tjänsten redan nu via telefon 010-211 70 60, eller mail info@fastbit.se
Tjänsten blir beställningsbar här på fastbit.se under februari/mars 2024.
Du ansluter en antennkabel till mediaomvandlarens antennutgång (tänk på att vissa modeller i flerfamiljshus saknar antennutgång. I dessa fall kan vår TV-tjänst inte levereras). Från antennutgången ansluter du antennkabeln till din TV eller via ett centralt nät i huset. Har du fler än en TV, delas signalen vidare och du får tillgång till utbudet på samtliga. Om du vill ha hjälp med kabeldragning kan du kontakta en installationsfirma.